Kerava on kaupunki, jossa moni pärjää ilman autoa. Kaupungin kannattaisikin panostaa tähän lisää. Tutkimukset tietävät kertoa, että asuinalueilla, jotka varta vasten suunnitellaan kävelyä ja pyöräilyä suosiviksi, käytetään vähemmän henkilöautoja ja kävellään enemmän.  Kävelijäystävällisyys onkin muodostumassa laadukkaan asumisalueen kriteeriksi.  Kävelijäystävällisyys merkitsee, että asukas pääsee liikkumaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteen avulla päivittäisissä asioissaan niin kaupallisiin kuin muihinkin palveluihin, harrastuksiin tai muuhun sosiaaliseen toimintaan.

Helsingin Sanomat kertoi 22.10. esimerkkiperheestä, joka oli muuttanut rivitaloon Keravalle ja arvosti hyvää junayhteyttä työhön Helsinkiin ja lähellä olevia palveluja kotikaupungissa.  Tunnen Keravalla paljon ihmisiä, jotka ajattelevat samalla tavalla. Kävelijäystävällisyys on oikein trendikästä, mutta Kerava ei ole vielä ottanut rohkeaa askelta tähän suuntaan eikä esimerkiksi poikittainen liikenne ei toimi kovinkaan hyvin.

Yksi askel uuteen suuntaan on Keravalle suunnitteilla oleva seniorien vuokratalo, johon suosittaisiin ilman autoa olevia asukkaita. Tämä keskelle Keravaa suunnitteilla oleva talo, jonka piha-alueesta tulee korkeatasoinen puisto, saa valmistuttuaan varmasti positiivista huomiota.

Ikäihmisetkin arvostavat asumista kerrostalossa, jossa on hissi, asunnossa parveke ja rollaattori mahtuu.  He arvostavat myös sitä, että kaupalliset ja julkiset palvelut ovat lähellä ja kävelijäystävällisyyttä. Vielä kun ikkunasta näkyy edes hiukan luonnon vihreyttä, niin asuminen käy laatuun. Liian hiljainen signaali Keravalle sen sijaan on, että myös lapsiperheet voisivat viihtyä kerrostalossa. Helsingissä tämä jo huomataan, Keravalle ei lapsiperheitä huomioivia kerrostaloja nykyisin rakenneta.

Sirpa Andersson,
erikoistutkija,