Vihreä valtuutettu, liikuntalautakunnan pj Sari Pesu:Miten Sinebrychoffin harrastestipendi sai alkunsa?
Viime tammikuussa olin samassa tilaisuudessa Sinebrychoffin viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckströmin kanssa. Keskustelimme miten voitaisiin keravalaisia lapsia ja nuoria tukea kasvussa vastuulliseen aikuisuuteen, millaisia karikoita kasvava nuori kohtaa, millaiset asiat ovat lapsille ja nuorille tärkeitä, miten voitaisiin ehkäistä syrjäytymistä ja muutenkin tukea nuorta terveisiin elämäntapoihin, miten lisätä osallisuutta? Silloin keksin idean nuorten harrastustoiminnan rahallisesta tukemisesta.

Kevään 2009 aikana kehittelin ideaa lisää, olin yhteydessä Marja-Liisaan ja tänä syksynä Sinebrychoffilta näytettiin vihreää valoa. Meidän kaupungin viranhaltijat liikuntatoimenjohtaja Päivi Valtonen, virastopäällikkö Pertti Rantanen ja sosiaalijohtaja Maija Gartman suhtautuivat heti alusta asti hankkeeseen innostuneesti ja positiivisesti. Ja nyt harrastestipendi on haettavissa!Ammattitaustani (psykiatrinen sairaanhoitaja) ja nykyisen luottamustoimeni (liikuntalautakunnan puheenjohtaja) vuoksi tässä toiminnassa yhdistyy minulle tärkeitä asioita. Kolmen teinityttären äitinä tiedän harrastusten merkityksen ja hinnan; meidän perheessä ratsastetaan, pelataan jalkapalloa ja tanssitaan. Hienoa on myös se, että harrastestipendiä voi hakea myös esim. musiikki-ja kuvataideharrastuksiin.Haluan kiittää Sinebrychoffia tästä merkittävästä lahjoituksesta, yrityksetkin tuntevat yhteiskuntavastuuta!

Sinebrychoffin tiedote:
Kuluva vuosi on Sinebrychoffin 190. juhlavuosi. Vuodesta 1993 olemme olleet keravalainen yritys. Juhlavuoden kunniaksi haluamme Sinebrychoff tukee keravalaisia lapsia ja nuoria harrastestipendillä. Pidämme tärkeänä, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus kehittää itseään jonkin harrastuksen parissa. Onnistumisen kokemukset antavat itseluottamusta, ja harrastuksen parista voi löytää uusia kavereita. Ohjattu harrastetoiminta lisää myös osallisuuden tunnetta. Harrastestipendiä voi hakea 7 – 17-vuotias keravalainen nuori esim. musiikki-, kuvataide- tai liikuntaharrastukseen kevääksi 2010.  Valintaperusteina ovat mm. lapsen ja perheen elämäntilanne ja taloudelliset resurssit. Stipendi on tarkoitettu ohjattuun harrastetoimintaan esim. urheiluseurassa, taiteen perusopetusta antavassa oppilaitoksessa (mm. musiikkiopisto, sana- tai kuvataiteen oppilaitos, tanssiopisto) tai kansalaisopistossa.Stipendin saajien valinnassa toimimme yhteistyössä Keravan kaupungin kanssa.

Harrastestipendin hakuaika on 1.12.2009 -15.1.2010. Hakulomakkeen voi tulostaa netistä www.sinebrychoff.fi/stipendi. Voit myös hakea lomakkeen Keravan kaupunginkirjastosta (Paasikivenkatu 12). Hakulomake palautetaan liitteineen osoitteella: Keravan Liikuntapalvelu, Metsolantie 3, 04200 Kerava. Liikuntapalvelun toimisto sijaitsee jäähallin yhteydessä.  Kuoreen merkintä: Harrastestipendi.
Lisätietoja:
 Viestintäjohtaja Marja-Liisa Weckström, p. 0407276730, Sinebrychoff
Virastopäällikkö Pertti Rantanen, p. 0403182055, Keravan kaupunki/Vapaa-aikavirasto