Vihreille ennätysmäärä ehdokkaita kunnallisvaaleihin

Tiedote 18.9.2012

Vihreät lähtee kunnallisvaaleihin isommalla ehdokaslistalla kuin koskaan aikaisemmin. Ehdokaslistat jätettiin tänään, ja Vihreät yhdistykset nimesivät 2 250 ehdokasta eri puolilta Suomea. Määrä tarkentuu vielä, kun viimeisetkin kunnat vahvistavat ehdokkaidensa nimet. Edellisissä kunnallisvaaleissa ehdokkaita oli 2 192.

– Ehdokkaiden määrän kasvu on upea saavutus, koska kuntien määrä on vähentynyt edellisvaaleista. Ehdokashankinnan loppukiri osoitti, että olemme hyvässä vaalivireessä. Tästä on hyvä ponnistaa kohti tavoitettamme, kymmenen prosentin ääniosuutta, Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi sanoi Vihreiden kampanja-avauksessa Vantaan Tikkurilassa.

– Erityisen ilahtunut olen siitä, että näissä vaaleissa saamme vihreän listan myös moneen sellaiseen kuntaan, joissa ei ole ollut aiemmin vihreitä ehdokkaita. Erityisen onnistuneesta ehdokashankinnasta haluaisin nostaa esiin Lohjan, jossa on suoranainen vihreä buumi ja täysi ehdokaslista, Laturi iloitsi.

Vihreillä on täysi lista Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa, Tampereella, Oulussa ja Lohjalla.

Faktoja Vihreiden ehdokkaista:

Naisia 57 prosenttia.

Miehiä 43 prosenttia.

Ehdokkaiden keski-ikä 43 vuotta.

Nuorin ehdokas täyttää vaalipäivään mennessä 18 vuotta. Kaikkiaan 18-vuotiaita on listoilla 18 henkilöä.

Vanhin ehdokas on 86-vuotias.

Alle 30-vuotiaita on 340 henkilöä eli 15 prosenttia ehdokkaista.

Myös Keravan vihreät lähtee vaaleihin historiansa suurimmalla ehdokaslistalla.
Lue lisää aiheesta sivun vasemmassa laidassa olevasta ”Kunnallisvaalit 2012”-linkistä!

vihreät badge