Keravan talousarvio 2014

Kunnan taloudenhoito on vaikeaa. Tiedämme, että huoltosuhde (eli työssäkäyvien osuus verrattuna ei-työssäkäyviin) on muuttumassa talouden kannalta huonompaan suuntaan. Meidän tulee pienillä verorahoilla hoitaa yhä suurempi joukko ihmisiä. Käytännössä verotulot nousevat n. 1-2 % vuodessa, mutta palvelujen hinnat nousevat huomattavasti enemmän. Keravan käyttötaloudesta n. 50 % käyttää sosiaali-ja terveystoimi ja 30% kasvatus-ja opetus, loput vapaa-ajan- ja tekniikan toiminnoille (=nuoriso, liikunta, kirjasto, museo, kadut, viemärit…). Sosiaali-ja terv.huollon rahoista n. puolet käytetään erikoissairaanhoitoon (HUS) ja siellä vuosittaiset kasvuprosentit ovat olleet jopa 6-8 %.

Käytännössä, jos minkäänlaisia palvelumuutoksia (sis. karsimisen/tehostamisen) ei tehtäisi, olisimme 10–15 vuoden kuluttua ”konkurssikunta”. Veronkorotuskaan ei yksin auta, sitä ei voida loputtomiin nostaa.

Alustavan tilinpäätöksen n. 9milj ylijäämä yllätti uskoakseni meidät kaikki poliitikot. Vielä viime marraskuussa, kun tämän vuoden talousarviota tehtiin, jouduimme tekemään lisäsäästöjä. Tuolloin budjettisopimuksessa kaikki poliittiset puolueet olivat mukana. Tarkemmat säästökohteet päätetään (tai on jo päätetty) tämän vuoden alussa kussakin lautakunnassa. Ne ovat ikäviä päätöksiä. Voitaisiinko säästökohteet hakea muualta? Miten se sananlasku menikään: ”Suo siellä, vetelä täällä”. Jollain tavalla nämä säästöt koskevat meitä kaikkia.

Budjetti eli talousarvio suunnitellaan yleensä plus/miinus 0-periaatteella. Meidän on hyvä muistaa, että investointeihin (=rakennukset yms.) käytetään vuosittain lainarahaa n. 20milj. Lainaa tulee myös lyhentää ja sen vuoksi tilinpäätöksen ylijäämä on enemmänkuin suotavaa.

Haluan, että tämän vuoden talousarviota kuitenkin tarkastellaan uudelleen tämän alustavan tilinpäätöstiedon valossa. Meitä on valtuustossa 51 valtuutettua ja yhteisymmärryksen saaminen on joskus vaikeaa. Olemme ehdottaneet neuvottelujen aloittamista muille puolueille. Joka tapauksessa palveluja täytyy kehittää ja tehdä asioita uudella tavalla. Uskon, että palvelujen karsintakin on tulevaisuutta.

Sari Pesu
kaupunginhallituksen jäsen (vihr.):