Valtuuston kokouksesta Veikko T. Valkonenraportoi Veikko T. Valkonen:

Kaupunginvaltuusto merkitsi 1.9. kokouksessaan tyytyväisenä tiedokseen, että kaupungin talous on alkuvuonna pysynyt jopa odotettua parempana. Nykytiedot ennustavat parin miljoonan euron ylijäämää. Käyttötaloudessa on tulossa erisuuruisia säästöjä joka halintokunnassa. Sosiaali- ja terveystoimessa ollaan pysytty budjetissa, mikä sekin on myönteinen poikkeus. Yleensä on tarvittu lisärahaa.

Viime vuoden lopulla pienen pojan päälle ajettiin Alikeravantien ja Jokiniementien risteysalueella. Paikka on jalankulkijalle vaarallinen. Demareiden Samuli Isola teki valtuustoaloitteen, jonka allekirjoitti 38 muuta valtuutettua, mm. koko vihreiden valtuustoryhmä.

Aloitteessa esitetään, että risteysalueen korjaus ja saneeraus laitetaan pikaisesti liikkeelle. Valaistus, näkyvyys, nopeusrajoitukset, valo-ohjaus ja liikennemerkit pitää saada sellaisiksi, että liikenneturvallisuus paranee. Kaupunkitekniikka ilmoitti tähän tähtäävät suunnitelmansa, jotka on tarkoitus toteuttaa tien 148 (ns.Kulloontie) laajennuksen ja peruskorjauksen yhteydessä.

Kun edellisviikolla Suomen hallitus päätti lisäbudjetissa antaa 13,3 milj.euroa ko.kohteseen, parannustöihin päästään heti ensi vuoden alussa. Valtuustoaloite on toteutumassa, mutta mikä tärkeintä, myös liikenneturvallisuus kohenemassa.

Valtuusto merkitsi tiedoksi myös vastauksen aloitteeseen omaishoidon tuen kehittämisestä. Sen oli tehnyt perussuomalaisten Lahja Havansi ja 24 muuta valtuutettua. Vaikka omaishoitoa on kehitetty, kriteerit ovat edelleen hyvin tiukat. Niinpä vihreiden Säde Evilä esittikin, että kriteerejä voitaisiin vielä harkita uudelleen. Tuen maksaminen olisi parempi siirtää Kelalle.

Keravan omaishoidon päivitetyt ohjeet astuivat muuten voimaan valtuuston kokouspäivänä 1.9.

Kokouksen alussa Kuntaliiton johtava lakimies, Keravalla asuva Juha Myllymäki selvitti kuntalain uudistustilannetta. Nykyinen laki on parikymmentä vuotta vanha. Toimintaympäristö on sinä aikana muuttunut, on liitytty EU:hun ym.

Uusi laki on tarkoitus saada voimaan vuoden 2015 alussa. Kiirettä tulee, koska valmistelussa on vielä aika monta avointa kysymystä. Lakiesityksessä kunnallisvaalit olisivat huhtikuussa ja valtuuston toimikausi alkaisi 1.6. Näin se olisi heti budjetin valmistelussa mukana.

Uudessa laissa edistetään asukkaiden osallistumismahdollisuuksia. Valtuutettujen tulee ilmoittaa sidonnaisuutensa. Käytäntö, jonka vihreät ovat tehneet vapaaehtoisesti jo nyt.

Valtuustolle esiteltiin syyskuun lopulla aloittavan Sampolan palvelukeskuksen ja sen uuden yhteispalvelupisteen toimintaa. Päätöksen Sampolan rakentamisesta teki edellinen valtuusto tasan kaksi vuotta sitten.

Valtuuston tämä kokous kesti jonkin verran alle 3 tuntia. Siitä 2 ensimmäistä oli alustuksia ja esittelyjä sekä niistä virinneitä keskusteluja.