ForstenEeroRaportin kaupunginvaltuuston juhlakokouksesta 10.11.14 on kirjoittanut valtuustoryhmämme puheenjohtaja Eero Forstén:

Keravan 90-vuotis juhlavaltuusto kokoontui poikkeuksellisesti Keudan Kerava-salissa. Paikallaolijoiden pukukoodi oli tumma puku, ja oikein tyylikästä porukkaa Kerava-salissa paikalla olikin.

Itse kokouksessa ensimmäinen keskustelua herättänyt asia oli 85 § takauksen myöntämisestä kiinteistö Oy Nikkarinkruunulle. Maila Hölttä (vas) esitti muutosehdotuksena, ettei kaupunki perisi provisiota takaamastaan lainasta. Listaehdotus toteutui äänin 42-9. Ilmeisesti useimmat valtuutetut katsoivat, että provision kanssakin nikkarinkruunun saama kaupungin takaama laina oli halvempaa kuin laina ilman kaupungin takausta.

Kunnallisvero (87 §) ei aiheuttanut keskustelua, olihan sen määräksi sovittu jo ryhmien välisissä neuvotteluissa 19,00%.

Kiinteistöveron määrääminen aiheutti edellisvuosien tapaan vilkkaan keskustelun. Iiro Silvander (PS) esitti Lohikosken (Vas) kannattamana, että ”yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentti on 0”.

Meillä vihreissä oli ennakkoon erilaista kantaa tähän kysymykseen. Pidin kokouksessa omia kantojani luotaavan puheen, joka kuului suurin piirtein seuraavasti:

”Kun kuulen puhuttavan yleishyödyllisistä yhdistyksistä minulle tulee vaistomaisesti, milteipä selkärangasta ajatus, että mikä minä olen näiden yleishyödyllisten yhdistysten toimintaa hankaloittamaan. Eivätkö juuri ne ole tämän maan ja kaupungin toivoja aikana, jolloin muutoin yleinen talkoomeininki ja toisista välittäminen on hiipumassa?

”Kun kuuntelin muutosehdotusta, mieleeni tuli siihen kolme huomiota.

”Ensimmäinen on tasa-arvo ja tasa-arvoinen kohtelu. Jos kiinteistövero poistettaisiin yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä, kohdistuisi tämä etuus niihin yhdistyksiin, jotka omistavat kiinteistön, kun taas vuokrakiinteistöissä olevia yhdistyksiä etuus ei koskisi. Jos taas kiinteistöveroa perittäisiin ikäänkuin toiminta edellä,siten että kaikki ne kiinteistöt, jotka ovat yleishyödyllisten yhdistysten käytössä vapautettaisiin verosta, vääristäisi tämä kilpailua. Vuokranantajalle olisi kannattavampaa vuokrata tällaiselle yhdistykselle kuin esimerkiksi yritykselle.

”Toinen huomio koskee yleistä verotusta Suomessa. Tendenssinä on ollut tuotannon siirtyminen ulkomaille, samoin myös erilainen verokikkailu. Nämä ja esimerkiksi automaation tuomat muutokset työnteossa tulevat luultavasti muuttamaan koko Suomen verotusta. Tulevaisuudessa vero kannetaan yhä enenevässä määrin siitä omaisuudesta, jota ei voi siirtää kevyemmän verotuksen maihin, eli siis kiinteistöverosta.

”Kolmas huomio koskee itse esityksen muotoilua. Jos yleishyödylliset yhdistykset vapautetaan kiinteistöverosta, tämä mahdollistaa sen, että varakas yhdistys vaikkapa vuokraa tilojaan ulkopuoliselle toimijalle. Esimerkiksi voisi olla niin, että urheiluseura X vuokraisi tiloja liikuntapäiväkoti y:lle. Tämä on ihan laillista liiketoimintaa, mutta mietittävää on, tuleeko sitä tukea verohelpotuksin.

”Teemme täällä päätöksiä arvojen pohjalta. Arvoista tasa-arvo ja tasa-arvoinen kohtelu ovat niin perustavaa laatua olevia arvoja, että niiden sivuuttamista hyvääkin tarkoittavissa hankkeissa on vaikea perustella. ”

Listaehdotus, eli että kaikilta peritään sama kiinteistövero, voitti äänin 44-6 yhden valtuutetun äänestäessä tyhjää.

Orion tontin asemakaavan muutos (89 §) herätti keskustelua autopaikkanormin 1 ap / 100 m2 asuntokerrosalaa tiimoilta. Jouni Tirkkonen (PS) esitti normin muuttamista siten, että olisi yksi autopaikka 85:ttä neliötä kohden. Trendi kuitenkin on, että autoistuminen on vähenemässä ja että esitetty autopaikkojen määrä on yleinen myös muissa kaupungeissa, kuten asiaa jo pitkään pohtineen kaupunkikehitysjaoksen pj Samuli Isola (SDPj puheenvuorossaan totesi. Me vihreät olimme käyneet asian läpi jo ryhmäkokouksessamme ja huomioineet mm lyhyen matkan juna-asemalle. Listaehdotus meni läpi äänin 46-5.

Valtuuston juhlapäätös Keinukallion urheilupuiston kehittämisestä meni odotetun yksimielisesti läpi. Esittelyssän kj Härkönen totesi, että ehdotus mahdollistaa toimintoja ja hahmotteli myös Keinukalliolla olevan potentiaalia kansallisesti merkittäväksi urheilutapahtumien ja -kilpailujen pitopaikaksi. Hän myös kertoi, että varsinainen suunnittelutyö pääsee valtuuston käsittelyn jälkeen vasta alkuun ja kutsui kaikki keravalaiset mukaan ideointitalkoisiin.

Näitä ideoita kuultiin tuoreeltaan heti valtuustosalista. Kyösti Haukipuro (kesk.) kaipasi paikalle Härkösen raittia, jossa voisi vetää autonrengasta ja Pia Lohikoski (vas) perääänkuuluttikulttiuritapahtumien yhdistämistä Keinukallioon Järvenpään puistobluesin tyyliin. Eija Mansikkamäki (kok) uumoili hankkeella olevan sellaista kansanterveydellistä vaikutusta, että se voisi vaikuttaa alenevasti Keravan maksamiin sote-maksuihin. Puoluetoverinsa Savenius hehkutti puolestaan ampumahiihdon keräävän Keski-Euroopassa jopa jalkapallostadioneita täyteen katsojia. Anna Evilä (Vihr) kertasi Vapaa-ajan lautakunnan puheenjohtajan arvovallalla ja tietämyksellä hankkeen hyviä puolia ja myös sitä, mitä oikeasti hankkeeseen sisältyy.

Itse kokouksen jälkeen kuulimme Eero Lehden ja Rolf Paqvalinin juhlaesitelmät sekä kuoron esittämän hauskan Kerava-hymnin. Kuoroa johti hymnin säveltäjä Jussi Paalanen. Hän sai myös valtuutetut ja yleisön laulamaan kertosäettä uhkaamalla jatkaa vaikka koko illan, jos ei laulua kuulu. Kyllä kuului, sillä tarttuva kertosäe soi useimpien päässä vielä istunnon jälkeisessä coctailtilaisuudessakin.