Keravaa ei Fennovoima pelotaVeikko T. Valkonen

Eduskunta äänesti sekavin tuntein Fennovoiman ydinvoimalan periaatepäätöksestä. Voimalahan on tulossa Venäjältä. Moni kansanedustaja oli muuttunut empiväiseksi, vaikka lupa lopulta tulikin. Moni nykyhallituksenkin ministeri oli hanketta vastaan.

Mutta Keravalla ei moisia pelkoja tunneta. Sen energiayhtiö on juuri merkinnyt lisäosuuden Fennovoimasta! Asiasta ei moni tiedä, sillä päätös on tehty salassa. Keravan Energian piti kysyä lisämerkintään lupa omistajaohjauksesta vastaavalta kaupunginhallitukselta. Siellä asia käsiteltiin salaisella lisälistalla. Kaupunginhallituksen 2 vihreää sekä 1 vasemmistoliittolainen jäsen vastustivat lisämerkintää. Kaupunginvaltuusto ei tiedä asiasta vieläkään mitään!

Nyt pätkähti lupa 5 megawatille, kun aikaisemmin osuutta oli jo hankittu tuplasti tuo. Rahaa niissä on palanut paljon, reilusti toistakymmentä miljoonaa euroa.

Fennovoima on käynyt kiivasta kilpaa ajan kanssa: valtio edellyttää 60 prosentin kotimaisuusastetta kesään mennessä. Ennen Fortumin tuoretta, ehdollista ilmoitusta sitä ei ollut – eikä juridisesti vieläkään. Jokainen kivi on pitänyt kääntää. Apua on haettu julkiselta sektorilta eli veronmaksajilta, jotka lopulta Keravan Energiankin omistavat. Näin on käynyt, koska moni yritys ja kunnallinenkin energiayhtiö on vetäytynyt Fennovoimasta.

Kunnallisen päätöksenteon pitää olla läpinäkyvää. Sille perustalle myös Keravan voimassa olevat viestintästrategiat on rakennettu. Miksi tätä päätöstä ei ole tahdottu kertoa kaikille päättäjille ja kuntalaisille, joista moni on myös energiayhtiön asiakas? Heistähän moni suhtautuu kielteisesti ydinenergiaan. Oliko pelkona, että asiasta syntyisi julkinen keskustelu, joka tahrisi Fennovoiman jo muutenkin huonossa hapessa olevaa mainetta?

Vai onko kabineteissa jollain mennyt puurot ja vellit sekaisin? Fennovoimaa hallinnoivan yhtiön hallituksen varapuheenjohtajanahan toimii Keravan Energian toimitusjohtaja Jussi Lehto. Samantyyppinen yhdistelmä on omistajan ja energiayhtiömme välillä. Molempien hallituksia johtaa sama mies, Eero Lehti, joka eduskunnassakin on ahkeroinut Fennovoima-luvan puolesta.

Hävettää.

Veikko T. Valkonen