Keravan vihreä ja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä jättivät valtuuston kokouksessa 31.8. yhteisen valtuustoaloitteen, jossa vaaditaan selvitystä Keravan Energian osakkuudesta Fennovoimassa. Tilanne on nyt toinen kuin osakkeiden merkitsemishetkellä kaksi vuotta sitten.

VALTUUSTOALOITE

Keravan Energia on näkyvästi mukana Fennovoima-hankkeessa. Alkuperäisen osakemerkinnän jälkeen energiayhtiömme lisäsi kaupunginhallituksen päätöksellä omistusosuuttaan.

Lupaprosessin ja rahoituslähteiden etsinnän ja salailun aikana Fennovoiman ja sen omistajayhtiön ympärillä tapahtui paljon, siitä kummallisin oli piskuisen Migrit Solarna Energijan yritys päästä kyseenalaisin konstein osakkaaksi. Moni suomalainen yksityisen alan yritys ja sijoittaja vetäytyi hankkeesta. Ne eivät enää uskoneet Fennovoimaan tulevaisuuden yhtiönä ja kannattavanasijoituskohteena. Fennovoiman johtamisessakin on ollut ongelmia. Monet asiantuntija-arviot pitävät ydinenergiaan panostamista vanhanaikaisena ja epätaloudellisena, tilalle on tullut ja on tulossa uusia edullisempia uusiutuvia energiamuotoja.

Me allekirjoittaneet pyydämme vastauksia, onko Fennovoimanydinvoimahanke laskelmallisesti Keravan kaupungin näkökulmasta edelleen kannattava, vaikka sähkön hintaennusteet ovat tulleet alas vuoden 2013 päätöksenteon yhteydessä esitetyistä ennusteista.

Haluamme myös tietää, voiko Keravan Energia omistajan niin päättäessä irtautua hankkeesta myymällä osakkeensa. Mitä myyminen tarkoittaisi käytännössä ja sopimusoikeudellisesti?

Keravan Energian ja Keravan päättäjien vastuulla on hankkeen kaikissa vaiheissa arvioida sen kannattavuutta Keravan ja keravalaisten näkökulmasta. Mikäli luottamus yhtiötä kohtaan on heikentynyt tai arvio hankkeen taloudellisesta kannattavuudesta on muuttunut, lienee selvää, että Keravan on pyrittävä irtaantumaan Fennovoimasta.

Kerava 31.8.2015

Vihreä valtuustoryhmä​