Helsingin Sanomat uutisoi pääkirjoituksessaan 12.4.2021, että brittitaustainen Pallagren Oy on tehnyt malminetsintävarauksen Päijänteelle. Varaus ei vielä oikeuta kaivoksen perustamiseen, vaan antaa etuoikeuden malminetsintäluvan hakemiseen. Varausalue käsittää noin 500 neliökilometriä Päijänteen kansallispuiston kupeesta. Yhtiö otaksuu, että varausalueella on kultaa, kuparia ja palladiumia.

Paikallisissa asukkaissa Sysmässä, Asikkalassa ja Heinolassa heräsi huoli puhtaan veden puolesta. Puhdas vesi on tärkeä ja arvokas luonnonvaramme. Päijännetunneli tuo raakavettä koko pääkaupunkiseudulle, siis meille keravalaisillekin, eli huoli on myös meidän.

Tuusulan puolesta -ryhmän edustajat toivat huolensa esiin Keski-Uusimaassa 25.4.21 ja kyselivät, pitäisikö toimia. Keravan Vihreiden mielestä pitää olla huolissaan ja pitää toimia.

Keravan kaupunginhallituksessa 3.5.21 Säde Evilä toi koko Vihreän valtuustoryhmän puolesta esille huolen tilanteesta. Huoli on viestitetty myös Keski-Uudenmaan Vesi kuntayhtymän toimitusjohtajalle.

Facebookissa Pelastetaan Päijänne -ryhmä käsittelee aihetta ja on kaikille avoin.