Peab Industri Oy on hakenut lupaa asfalttiaseman rakentamiseen Sipooseen, aivan Keravan rajan tuntumaan. Vaikka Sipoon kunnan päätöksentekorattaissa asian eteneminen on toistaiseksi saanutkin kielteisen vastaanoton, jatkaa yritys toimenpiteitään saadakseen asfalttiaseman rakennettua, ja se on muun muassa hakenut aluehallintovirastolta ympäristölupaa toiminnalle.

Keravalaisten kannalta huolestuttavaa on, että suunnitellun asfalttiaseman välittömässä läheisyydessä sijaitsee keravalaisia asuin- ja virkistysalueita. Keinukallion suosittu ulkoilualue sekä Jokivarren ja Sorsakorven asuinalueet sijaitsevat kaikki vain parin kilometrin päässä asfalttiaseman suunnitellusta rakennuspaikasta.

Jokainen kesäisen asfaltointityömaan läpi joskus ajanut tietää, ettei kuuman asfaltin käsittely ole ainakaan hajutonta puuhaa. Näitä hajuhaittoja sekä lisääntynyttä melua ja hengitysilman laatuun vaikuttavia päästöjä asfalttiasema tarjoilisi keväästä syksyyn alueen asukkaille ja virkistyskäyttäjille jopa ympäri vuorokauden.

Virkeä yritystoiminta koko Keski-Uudenmaan alueella on luonnollisesti jokaiselle meistä myös hyvä asia, mutta ei mihin hintaan hyvänsä. Tiivisti rakennetun Keravan rajalle ja tärkeimmän ulkoilualueemme tuntumaan, ei ilmeisiä hajuhaittoja aiheuttava asfalttibisnes sovellu. Siksi Keravan Vihreät onkin päätynyt laatimaan Etelä-Suomen aluehallintovirastolle asfalttiaseman ympräristölupa-asiaa koskevan muistutuksen, jossa tuomme esiin huolemme alueelle mahdollisesti rakennettavan asfalttiaseman keravalaisille koituvista merkittävistä haitoista.

Keravan Vihreät

* * * * *