Sompionpuistosta jälleen uusi soppa.

Olipahan melkoinen teknisen lautakunnan kokous jälleen eilen. Ja mikäpä muu siellä olisi aiheuttanut kaaosta kuin surullisen kuuluisa Sompionpuiston puistosuunnittelu.

Matkan varrella ”kulisseissa”, pitkään suunnittelun keskiössä ollut, neliön mallinen ja eri tyyppisiä ja tasoisia harrastajia palveleva skeittiparkki oli vähin äänin siivottu pois nurmialueelta, pitkänmalliseksi ja vähemmän eri harrastajaryhmiä hyödyntäväksi parkiksi urheilukentän reunalle. Osittain tätä laadullista ja toiminnallista heikennystä paikkaamaan oli sitten ilmeisesti kehitetty erillinen pumptrack-rata, jolla tietysti oma hintalappunsa.

Eli pitkän mallinen skeittiparkki maksaa saman kuin neliön mallinen ja laajempi, koska tarpeeton melu- ja näköeste on leivottu hintaan sisään. Ja toiminnallisuus on hajautettu pumptrackille, joka vaatii omat pohjatyönsä ja hinta nousee. Tämä siksi, ettei vaan ainutlaatuinen golfnurmikkoalue vaarannu. Tähän lisähintaan taitavasti lautakunnassa tartuttiin, mutta alkuperäisen, neliönmallisen parkin katoamiseen suunnittelusta ei ollut halua tarttua kellään, vaikka yritin sitä nostaa keskusteluun molemmissa kokouksissa.

Edellisessä 26.8. pidetyssä teknisen lautakunnan kokouksessa saatiin hienosti havainnekuvien mukainen >> puistosuunnitelma nähtäville sellaisenaan, pitkälti varmaan siksi, että tietyt, äänekkäästi skeittiparkin sijaintia ja/tai tarpeellisuutta kyseenalaistaneet avainpelaajat eivät olleet paikalla kokouksessa.

Jokainen näytteilleasetuskierros viivästyttää suunnittelun aloittamista ja siten myös rakentamisen aloittamista 1-2 kuukaudella per kierros. Näin taustatietona asiaan vihkiytymättömille.

Nyt kun kommenttikierroksen jälkeen olisi pitänyt hyväksyä suunnitelma, sirkus kutsuttiin taas kentälle tekemään temppuja.

Kuten tiedätte, skeittiparkin vastustamista on kokeiltu tähän mennessä eri oikeusasteissa, valtuustossa, julkisuudessa ja asukasilloissa ja erilaisilla kulissisuhmuroinneilla, heikoin tuloksin.

Tai sellaisin tuloksin, että rakentamista on viivästytetty 5-15 vuodella ja rahaa on varovaisen arvion mukaan mennyt erilaisiin enemmän tai vähemmän asiallisiin selvityksiin 100 000 euroa ainakin.

Skeittiparkkia on yritetty ajaa Keinukallion metsään, joenpenkalle Kytömaalle tai Jaakkolaan (betoniparkkia, kyllä) ja muihin mahdollisimman syrjäisiin sijainteihin. Koska lapset ja nuoret on syytä pitää katseilta piilossa ja kuuloetäisyyden ulkopuolella.

Eilen päätettiin heittää pienemmille skootti- ja temppupyöräharrastajille, siis oikeasti pikkulapsille, suunnattu pumptrack-alue bussin alle, lähinnä varmaan siksi, että kiukutti ja harmitti ja johonkin se piti purkaa. Meteliä pumptrackistä ei juurikaan tule, ellei lasten naurua ja huutoa lasketa. Saman mökän saisi aikaan myös vaikkapa leikkipuisto.

Mitään budjettipäätöksiähän tekninen lautakunta ei tässä kohtaa tee. Että jos joku mainostaa, että nyt säästettiin 0,5 miljoonaa, niin ei säästetty. Ainut budjettipäätös, joka Sompionpuiston osalta on valtuustotasolla tehty, on päätös skeittiparkin rakentamisesta. Kaikki muu on ohjeellista puistosuunnittelua, jolla annetaan suuntaviivoja tuleville vuosille ja rahoituksen osalta katsotaan myöhemmin, milloin on rahaa tehdä mitäkin.

Eilen oli käsillä kaksi vaihtoehtoa. Lautakunnan äänekäs enemmistö olisi halunnut poistaa koko pumptrackin suunnitelmasta ja palauttaa suunnitelman uudelleen nähtäville, mikä olisi viivästyttänyt jälleen suunnittelun aloittamista ja rakentamista, siirtäen sen ensi vuodelta todennäköisesti vuoteen 2026. Tämä olisi ollut mielestäni se kaikista huonoin vaihtoehto.

Sompio-kollektiivi sai ansiokkaasti puolelleen lasten ja nuorten liikuntapaikkarakentamiseen käytettävät eurot turhana pitävät tahot ja tämä on lopputulos. Nyt pumptrack yritetään poistaa ”teknisenä korjauksena” ilman uutta näytteillepanoa ja viivästystä. Katsotaan, kestääkö liike tarkemman hallinnollisen tarkastelun ja päivänvalon.

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta itkun puolelle alkaa kallistua. Sanotaan näin, että ikävä tuli Essi Rytilää, jolta sai tukea lasten ja nuorten liikkumisen osalta näissä tiukoissa paikoissa.

Karoliina Kaarivirta
kaupunginvaltuutettu
teknisen lautakunnan jäsen