Keravalla syksyn talousarvioneuvottelut ovat käynnissä ja talouden tulevia linjoja työstetään kulisseissa. Toisinkin voisi olla.
Esimerkiksi Vantaalla toimitaan hyvin eri tavalla. Siellä kaupunginjohtaja julkaisee budjettiesityksensä avoimesti ja sitä on viime vuosina piristetty myös lyhyillä esittelyvideoilla. Sen lisäksi kaupunginjohtaja on pitänyt valtuustolle tarkemman esittelytilaisuuden esityksensä sisällöstä, joka on myös tallenteena asukkaiden katsottavissa. Tämä on sellaista avointa päätöksentekoa, jota kaipaisimme myös Keravalle.
”Helsingin kaupungin päätös salata pormestari Juhana Vartiaisen (kok) talousarvioehdotus on Helsingin hallinto-oikeuden mukaan lainvastainen. – HS 11.4.2023″
Tässä uutisoinnissa oli kyse muutoksesta, jossa Vartiainen muutti Helsingin talousarvioprosessia ”Keravan mallin” mukaiseksi. Toisin sanoen talousarvio julkaistiin ja annettiin kaupunkilaisten arvioitavaksi vasta sen jälkeen, kun poliittiset ryhmät olivat jo lyöneet sitä koskevat päätökset lukkoon. Juuri näinhän me toimimme myös Keravalla. Helsingissä tuli oikeuslaitokselta kynsille, meillä tilannetta ei ole vielä kukaan ponnistanut oikeusasteissa.
Olemme Vihreänä valtuustoryhmänä jo useamman vuoden ajan nostaneet keskusteluun nykyisen talousprosessimme ongelmia ja pyrkineet edistämään siihen liittyvää avoimuutta ja osallisuutta. Valitettavan laihoin tuloksin.
Keravalla on käytössä malli, jossa tulevan vuoden veroprosentit päätetään marraskuun valtuustossa ja varsinainen budjetti joulukuussa. Ennen veroprosenttien kiinnittämistä poliittiset ryhmät käyvät talousneuvottelut ja yrittävät päästä seuraavan vuoden talouden reunaehdoista yhteisymmärrykseen.
Jos oletetaankin, että kaikilla luottamushenkilöillä olisi täysi tietämys siitä, mitä kaikkea neuvotteluissa on käsitelty ja miten kaupungin talous on ensi vuodelle suunniteltu, niin mihin tämä tavallisen kaupunkilaisen jättää? Kun julkisuuteen ei kerrota päätösten taustoja eikä edes virallisissa dokumenteissa näitä asioita avata, näyttäytyy tämä kuvio ulospäin varsin erikoisena. Mihin perustuen kaupunginvaltuusto oikeastaan päättää mahdollisista veronkorotuksista? Miten asukkaat voivat arvioida onko päätös fiksu vai ei? Miten asukkaat voivat osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon ennen kuin nuija osuu pöytään?
Teimme viime marraskuussa valtuustoaloitteen talousarvioprosessin vaihtoehtojen selvittämiseksi. Esitimme lisäksi, että keinoja asukkaiden osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi tulisi selvittää. Yhtenä vaihtoehtona esitimme mm. kaupunginjohtajan talousarvioesityksen julkaisemista. Aloitteemme vastauksessa todettiin, että esittämämme vaihtoehto on myös mahdollinen. Valitettavasti muutosta ei kuitenkaan tapahtunut.
Esitimme kaupunginhallituksessa, että kaupunginjohtajan talousarvioesitys julkaistaisiin ja että verot ja budjetti päätettäisiin samassa marraskuun valtuuston kokouksessa. Hävisimme äänestyksen ja näin ollen kaupungissamme jatketaan ”näin on aina ennenkin tehty”-linjalla. Jätimme päätökseen seuraavansisältöisen eriävän mielipiteen:
”Veroprosenttien ja talousarvion päättäminen samanaikaisesti mahdollistaisi tulojen ja menojen sovittamisen yhteiseksi kokonaisuudeksi kaupungin merkittävimmistä tuloista päätettäessä. Se myös parantaisi päätöksenteon avoimuutta. Kaupunginjohtajan talousarvioesityksen julkaisu parantaisi asukkaiden osallisuutta ja demokratian toteutumista.”
Keravan kaupunginhallituksen Vihreän ryhmän jäsenet
Juha Ryhänen ja Laura Tulikorpi
Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaan Lukijalta-palstalla 1.11.24