Liikunnan tsemppi -kortti myös 2. asteen opiskelijoille

Keravan kaupungin vuosille 2021-2025 laaditun liikuntasuunnitelman tavoitteina on madaltaa liikkumisen esteitä ja houkutella liikkumaan.

Yhtenä liikuntasuunnitelman kunnianhimoisena tavoitteena on vähentää alle tunnin viikossa liikkuvien 2. asteen opiskelijoiden määrää. Mittarina seurannassa on kouluterveyskyselyt.

Tuoreimpien kouluterveyskyselyiden* mukaan olemme valitettavasti kaukana tavoitteista. Keravan tulokset kertovat, että lukiolaisista 27,2% (tavoite 20%) harrastaa hengästyttävää liikuntaa enintään tunnin viikossa ja ammattikoululaisista 38,5% (tavoite 30%). Lukiolaisten tilanne on huonontunut entisestään lähtötasosta ja ammattikoululaisten tulos parantunut vain hivenen.

Huolestuttavaa on se, että tulosten mukaan myös ylipainoisten 2. asteen opiskelijoiden määrä on meillä kasvanut entisestään. Samaan aikaan opiskelijoiden kokema ahdistus on edelleen erityisesti lukiolaisten osalta noussut.

Tiedämme, että liikunnalla on myönteisiä vaikutuksia mielen hyvinvointiin. Tästä meillä on myös kotimaista tutkimusnäyttöä. Viime vuonna julkaistun Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen** mukaan, jo maltillisella vapaa-ajan liikunnan määrällä oli yhteys pienempään masennuksen, ahdistuksen, kroonisen stressin ja koulupsykologikäyntien todennäköisyyteen suomalaisnuorilla.

Keravalla on käytössä liikunnan tsemppi -kortti perusopetusikäisille keravalaisille lapsille ja nuorille. Alennushintaisen kortin voi oppilaalle myöntää kouluterveydenhoitaja ja kriteerinä kortin saamiselle on ylipaino. Tsemppi-kortti on tarkoitettu vain uimahallin uintikäyttöön.

Me allekirjoittaneet esitämme, että jatkossa liikunnan tsemppi-kortti voidaan myöntää myös 2. asteen opiskelijalle. Esitämme myöntökriteerien tarkistamista tukemaan paremmin kaupunkimme liikuntasuunnitelman tavoitteita ja tutkimustietoa liikunnan lisäämisen hyödyistä myös mielenterveydelle. Esitämme myös, että tsemppi-kortin käytön laajentamista uimahallin kuntosalille selvitetään. Monelle nuorelle ihonmyötäiseen uima-asuun pukeutuminen julkisesti ei ole matalan kynnyksen liikuntaa.

Alennushintaisen tsemppi-kortin käyttäjien ja käytön laajentamisella ei ole negatiivisia kustannusvaikutuksia, sillä lähtökohtaisesti liikkumattomat nuoret eivät käytä uimahallin palveluita lainkaan.

*https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset

**https://www.uef.fi/fi/artikkeli/vapaa-ajan-liikunta-on-yhteydessa-parempaan-mielenterveyteen-nuorilla

Laura Tulikorpi