
HSL arvioi, että lippujen hintoja pitää lähivuosina nostaa n. 30%. Hintojen nosto vähentää käyttäjämääriä, ja tämä on täysin kestämätöntä.
Toimiva ja kustannustehokas joukkoliikennejärjestelmä on välttämätön pääkaupunkiseudun kilpailukyvyn, elinkeinoelämän ja työllisyyden kannalta.
Edullinen ja sujuva joukkoliikenne houkuttelee rakentamista, yritysten sijoittumista sekä mahdollistaa ruuhkattoman tieliikenteen. Joukkoliikenteen suosio mahdollistaa myös päästövähennystavoitteiden saavuttamisen.
Joukkoliikenteen käyttäjämäärät tulee saada kasvuun myös kustannustehokkuuden vuoksi. On varsin kallista ajaa linjoja muutama matkustaja kyydissä. HSL:n tutkimusten mukaan joukkoliikenteen suosion kasvu edellyttää tasahinnan käyttöönottoa. Tällöin ABC-, ABCD- ja ABCDE-vyöhykkeiden hinnat halpenisivat merkittävästi, suunnilleen nykyisen AB-lipun tasolle.
Tasahintaa on esitetty HSL:n hallituksessa kahteen otteeseen, mutta se hävisi täpärästi äänestyksessä molemmilla kerroilla. HSL:n jäsenkunnissa pelätään turhaan tasahinnan aiheuttamaa kuntaosuuksien nousua, sillä kasvavia kuntaosuuksia kompensoisi toisaalta lisääntyvät verotulot.
Infrastruktuuria rakennetaan joukkoliikenteen lipputuloilla. Missään päin maailmaa ei ole tällaista järjestelmää, jossa kaupunkikehittäminen rahoitettaisiin asiakasmaksuilla. Tämä infrakorvausmalli ei helpota lippujen hintojen nousupainetta.
Malli johtaa lopulta negatiiviseen kehään ja joukkoliikenteen alasajoon. Uusia ratoja ei ole varaa ajaa tehokkaasti, palveluita joudutaan leikkaamaan kun jäsenkunnat rahoittavat joukkoliikennettä joka vuosi edellistä vähemmän. Lipputulot romahtavat, kun bussilinjojen lakkautukset ja junavuorojen harvennukset sekä hinnankorotukset vähentävät joukkoliikenteen suosiota.
Jokaisen HSL-alueen jäsenkunnan tavoitteena tulee olla infrakorvausmallista luopuminen ja tasahintaan siirtyminen. Näin meillä on mahdollisuus säilyttää arjessa toimiva joukkoliikenne ja radanvarsikuntien vetovoima.
Laura Tulikorpi &
Sirpa Siru Kauppinen
julkaistu Keski-Uusimaassa 18.6.2025