Ajatuksia valtuuston kokouksesta 8.12.14.
Anna Evilä (vihreä valtuutettu, vapaa-aikalautakunnan pj):

Miksi miljoonan euron satsauksesta on helpompi sopia kuin tuhannen euron?

Viime viikolla käytiin valtuustoryhmien väliset tämän vuoden viimeiset budjettineuvottelut ja kaupunginhallitus hyväksyi päätökset 1.12. Neuvottelijat ovat ryhmien keskuudestaan valitsemia henkilöitä.

Kävin budjetin vääntöaikaan läpi kaikkea kaupungin toimintaa. Isolla kädellä lisäresursseja tarvitaan mm. kouluolojen kehittämiseen ja perhetyöhön. (Näihin pitää palata vielä useasti.) Johtamani lautakunnan tarpeet eivät ole suuria: Huomasin, että vaikka nuorisoyhdistysten määrä on kasvanut, jaettavissa oleva avustussumma on pysynyt yhtä pienenä kuin ennenkin. Mikäli avustussummaan olisi lisännyt 2500 euroa, jaettavana oleva summa per yhdistys olisi ollut edes puolet siitä, mitä muiden toimialojen yhdistyksille on jaettavissa. Noilla parilla tonnilla olisi tehty usean nuorisotyöntekijän verran nuorisotyötä lisää. Esitimme myös, että kaavaillun budjetin lisäksi tarvittaisiin max 20 000 euroa siihen, että taidemuseo-Sinkan vastaanottoon saataisiin viimein palkattua vakituinen työntekijä ja alituiselta perehdyttämiseltä olisi vältytty. Pätkätyöllistäminen vakipaikkaan on vähintäänkin moraalitonta.

Talousneuvotteluissa saatiin sovittua, että aloittavien luokkien tavoitekoko on ensi vuonna pienempi kuin nykyään, se pudotetaan tavoitekoosta eli 25:stä 22:een (upeeta!). Tämän on iso parannus, koska usean luokan oppilasmäärä on lähempänä 30:tä. Kauppalantaloa ei korjata heti vaan sen sijaan aloitetaan uimahallin peruskorjaus ja laajennus (mahtavaa!). Iltapäivystyksen siirtoa kompensoidaan kokeilemalla, minkälainen kysyntä ilta-aikaisilla vastaanottoajoilla olisi (hyvä!). Niitä tarjotaan vuoden alusta Keravan terkkarissa. Neuvotteluissa keskusteltiin myös Vaparin toisesta investointiesityksestä, skeittiparkista. Skeittiparkki sai kannatusta, mutta ei vielä budjettia. Sen sijaan sitä aletaan suunnitella osana keskustan kehittämistä ensi vuoden aikana. Oli meillä suunnitelmakin valmiina, mutta sitä ei huomattu.

Miksi miljoonan euron satsauksesta on sitten helpompi sopia kuin muutaman tuhannen euron? Siksi, että neuvottelut käydään tulipalokiireessä läpi ja jokaisella pyynnöllä pitää olla riittävä määrä äänekkäitä kannattajia. Asioihin ja ryhmiin pitää vaikuttaa ennen neuvotteluja. Kaupunginjohtaja oli budjettiesityksessään tiukka, eikä hän sisällyttänyt siihen mitään ylimääräistä, päin vastoin. Näin ollen neuvoteltavaa oli enemmän kuin neuvotteluaikaa. Kaupungin budjetin ei pidä mielestäni paisua vuosi vuodelta, mutta ei sen pidä myöskään alittua ilman poliittista ohjausta joka vuosi. Jos vähenevät rahat osoitetaan aina samoihin palveluihin eikä uusia avauksia oteta mukaan budjettiin, palveluiden taso ja vaikuttavuus heikkenevät koko ajan. Viranhaltijoiden mahdollisuudet kehittää toimintaa ovat erittäin rajalliset.

Kirjoitus on julkaistu myös Annan kotisivuilla>>